Beautiful South-Africa - Reisverslag uit Nelspruit, Zuid-Afrika van Robin Versteden - WaarBenJij.nu Beautiful South-Africa - Reisverslag uit Nelspruit, Zuid-Afrika van Robin Versteden - WaarBenJij.nu

Beautiful South-Africa

Door: Robin

Blijf op de hoogte en volg Robin

07 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Nelspruit

Op 4 februari om 13.30 uur was het zo ver! Toen ben ik samen met Jamie, papa en 4 vriendinnen vertrokken naar Schiphol. Het was fijn om te zien dat er zoveel mensen me mee weg wilden brengen. Het afscheid ging best wel makkelijk voor mij omdat ik me niet echt besefte dat ik voor vier maanden van huis ga zijn. Tijdens het schrijven van mijn vorige blog vond ik het heel moeilijk dat ik thuis zoveel zou missen, maar ik denk dat die blog me heeft geholpen om dat gevoel te laten verdwijnen want de dagen erna had ik juist heel veel zin in deze reis. Toen ik op het vliegtuig stapte had ik helemaal niet het besef en gevoel dat ik voor zolang weg ben, daardoor was het afscheid ook minder moeilijk. Nu ik hier een aantal dagen ben besef ik het nog niet helemaal maar dat komt waarschijnlijk omdat we op dit moment nog een beetje in de vakantiemodus zitten. Ik zal jullie vertellen over de reis en de eerste indrukken van Zuid-Afrika.
Na een lange vlucht van 11 uur landden we woensdag in Johannesburg. Onze overstaptijd daar was erg kort waardoor we erg moesten haasten. Na het ophalen van onze koffers en de paspoortcontrole waren we dan ook wel een beetje aan het stressen. We wisten niet waar we naar toe moesten en kwamen aan in een grote aankomsthal. Daar stonden heel veel mannen in een rij naast elkaar om aankomende passagiers op te vangen. Een van de mannen zag aan ons dat we niet wisten waar we naar toe moesten en heeft ons geholpen. Hij pakte ons karretje met koffers over en rende met ons mee naar de gate waar we in moesten checken voor onze volgende vlucht. Nadat de koffers ingecheckt waren en wij ook bij de goede gate waren bedankten we de man. De man vroeg natuurlijk om een fooi, omdat we nog niet gepind hadden konden we hem alleen euros geven en dat deed ik dus ook, ik gaf hem 2 euro. De man klaagde dat hij munten niet goed kon wisselen maar ik was niet van plan om hem meer te geven dus hebben we hem verteld dat we niets anders hadden. We vonden het wel sneu voor de man want als we hem niet hadden, hadden we waarschijnlijk onze vlucht gemist. Ik hoop dat hij de munt alsnog heeft kunnen omwisselen voor Zuid-Afrikaanse Rand, het betaalmiddel van Zuid-Afrika. Nadat we door de douane waren gekomen zagen we dat je je schoenen kon laten poetsen. Wat wij heel typisch vonden en wat we hier in Nelspruit helaas vaker zien is dat er alleen maar donkere mensen aan het schoenenpoetsen waren en dat er alleen maar blanken de klanten waren. Ook in Nelspruit zien we dat op het terras bijvoorbeeld alleen maar blanke mensen zitten en donkere mensen serveren. Ik snap wel dat de donkere mensen misschien slecht over de blanken denken omdat de verhoudingen niet echt gelijk zijn. Wat verder opvallend is, is dat er hier 10 mensen aan het werk zijn waarvan 2 mensen maar echt werken. Overal zie je dat er veel te veel personeel is voor het werk dat gedaan moet worden waardoor veel mensen niets staan te doen.
Vanaf Johannesburg hebben we het vliegtuig gepakt naar Nelspruit, dit was een heel klein vliegtuig waar denk ik maar 30 mensen in zaten, er waren wel meer plekken maar de meesten waren niet bezet. Het vliegveld van nelspruit is supermooi, het lijkt net een vakantiepark met zijn rietendaken. Zodra we aankwamen zag ik meteen hoe mooi de natuur in Zuid-Afrika is, het is heel groen met heel veel verschillende soorten planten en Nelspruit is heel mooi omdat het bestaat uit veel heuvels en bergen. We werden opgehaald door Ben, de taxichauffeur van Old vic travellers inn, het backpackershotel waar we verblijven in de weekenden. We hadden beiden een grote koffer en twee grote tassen handbagage. Toen we bij de auto kwamen schrok ik wel een beetje want er stond een wit koekblik ter grote van de ouderwetse twingo waar al onze bagage en wijzelf in moesten. Ben had ook nog een meisje bij dus we konden ook niet een koffer op de passagiersstoel leggen. Na veel passen en meten heeft Ben de koffers in de auto gekregen en pasten ook wij alle vier in de auto. Ben was bang dat we het niet goed vonden dat de koffer op de achterbank lag en wij dus minder plek hadden. Ik vond het juist wel wat hebben zo volgepropt in dat kleine autootje. Ben bracht ons naar Old vic travellers inn, hier verblijven we tot zaterdagmiddag tot mevrouw Mavuso ons op komt halen om naar Schoemansdal te gaan. Old vic is een backpackershotel waar dus mensen van over heel de wereld komen. Toen we aankwamen was het heel druk want toen zat er een grote groep uit Amerika. Normaal gesproken is het volgens mij een stuk rustiger en zal het zijn dat je met ongeveer 10 mensen in het hotel bent. Old Vic ligt op een prachtige locatie met in de tuin een zwembad met daaromheen veel planten en erachter loopt een watervalletje. De mensen zijn heel gastvrij en zorgen dat je je hier thuis voelt, Bella de eigenaresse beschermt je goed en gaf ons tips mee voor de veiligheid toen we de eerste keer de stad in gingen. Om ons hotel staat een poort heen omdat veiligheid wel een issue is hier in Zuid-Afrika. Esther de begeleidster vanuit de Pabo heeft ons gewaarschuwd en tips meegegeven voor de veiligheid. De mensen zijn erg beschermend hier en tot nu toe valt het gevaar ons nog erg mee, maar waarschijnlijk komt dit omdat we nu alleen maar te maken hebben met betrouwbare mensen en naar veilige plekken gaan omdat iedereen ons hierin begeleid.
Op vrijdag hebben we de toerist uitgehangen en zijn we naar chimp eden en de botanical garden geweest. Chimp eden is een opvang voor chimpansees die door mishandeling, gevangenschap of het kappen van hun leefomgeving hier terecht zijn gekomen. De gids vertelde ons dat er bijvoorbeeld 1 aap was die toen hij klein was altijd een skinnyjeans aanhad omdat zijn baasje dit leuk vond, toen hij groeide heeft het baasje de broek nooit uitgedaan en daardoor heeft hij ingevallen heupen gekregen. Ook waren er aapjes met drankverslaving, een aap met hersenletsel doordat zijn baasje hem sloeg en een aap die veel te zwaar was doordat hij fastfood en snoep kreeg. Dit was een interessant uitje, maar het mooiste zagen we onderweg naar en op de terugweg vanaf chimp eden. Langs de kant stonden drie giraffes, 2 grote en een kleine. Het was super gaaf om deze in het wild te zien en dat al op onze derde dag! Volgens mij hadden we heel veel geluk want zelfs de taxichauffeur maakte foto’s!
Hierna zijn we naar de botanical garden geweest waar we heel veel mooie natuur hebben gezien en een waterval. Ik vond dit zelf leuker dan Chimp eden omdat je hier je eigen ding kon doen en zelf op zoek kon gaan naar mooie planten of dieren.

In mijn volgende reisverslag zal minder vakantiegevoel staan en meer het echte leven!

Byex

  • 10 Februari 2014 - 17:59

    Moniek:

    Ik vond het ook leuk dat we jou allemaal weg konden brengen! :) inderdaad jammer dat het verschil tussen donker en blank toch echt zo groot is. Ik dacht dat het ondertussen wel mee viel... Wat apart dat een aap een drankprobleem heeft, wat een baasjes zeg :-/

  • 13 Februari 2014 - 15:17

    Robin Versteden:

    Jaa die aap werd gehouden bij een strandtent en de mensen gaven hem daar drank echt sneu!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robin

Op 4 februari vertrek ik naar Zuid-Afrika om daar stage te lopen op de Bongokuhle primary school in Schoemansdal.

Actief sinds 19 Jan. 2014
Verslag gelezen: 388
Totaal aantal bezoekers 5217

Voorgaande reizen:

04 Februari 2014 - 28 December 2014

Zuid-Afrika

Landen bezocht: