De eerste stageweek - Reisverslag uit Schoemansdal, Zuid-Afrika van Robin Versteden - WaarBenJij.nu De eerste stageweek - Reisverslag uit Schoemansdal, Zuid-Afrika van Robin Versteden - WaarBenJij.nu

De eerste stageweek

Blijf op de hoogte en volg Robin

18 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Schoemansdal

Hallo allemaal!
Hoe is het daar in ons koele kikkerlandje? Hier is het nog steeds 30 graden en daar zijn we nog steeds niet helemaal aan gewend. 30 graden is een toptemperatuur als je alleen maar aan het zwembad of op het strand hoeft te liggen, maar helaas hebben wij meer te doen hier in Zuid-Afrika. Zoals ik in mijn vorige blog heb beschreven zijn we maandag 10 februari gestart met onze stageperiode op de Bongokuhle primary school. De eerste week zijn we vooral bezig geweest met observeren en het kiezen van de vakken die we wilden gaan geven. We hebben er bewust voor gekozen om niet meteen les te gaan geven omdat dat hier toch wel net wat anders gaat dan in Nederland. Tijdens deze week zijn we gaan kijken in de grades 4 tot en met 7 omdat we in een van deze grades les zouden gaan geven. Ook zijn we gaan kijken bij grade r en 0 (de kleuters) omdat we benieuwd waren naar het kleuteronderwijs hier. Bij de hogere grades vielen een aantal dingen op.
1. Er is heel veel herhaling in een les. Zo moeten de kinderen vaak met zijn allen tegelijk dingen herhalen om het er in te stampen. Zelfs het lezen van een tekst wordt herhaald, zo las de leerkracht een tekst voor en moesten de kinderen de tekst daarna met zijn allen tegelijk de tekst nog eens voorlezen. De antwoorden van een opdracht wordt eerst besproken met de kinderen, hierna worden de antwoorden op het bord geschreven waarbij de kinderen het nogmaals moeten herhalen en als alle opdrachten besproken en herhaald zijn moeten de kinderen ze ook nog eens in hun schrift schrijven.
2. Rust, Discipline: De kinderen zitten en zijn stil en praten alleen als het mag van de leerkracht. Een klas met 50 kinderen is hierdoor rustiger dan een klas met 23 Nederlandse leerlingen.
3. Trucjes: De kinderen kregen bij rekenen trucjes aangeleerd die we zelf niet eens kennen, in Nederland zou dat echt niet mogen.
4. Uitlachen: het is hier niet erg als je een ander kind uitlacht omdat hij een fout maakt.
Dit waren enkele dingen die me bij zijn gebleven van de lessen in de hogere grades. Toen ik vandaag zelf in moest vallen bij een les merkte ik ook aan de kinderen dat ze niet gewend zijn aan zelf nadenken en dat ze elke vraag die ik stelden op wilde zoeken in hun boek. De vragen die ze niet op konden zoeken durfden en wilden ze vaak niet beantwoorden omdat ze bang waren dat het fout was. Ik hoop dat de kinderen gaan leren dat ze bij mijn lessen gerust fouten mogen maken als ze het maar proberen, anders zal het moeilijk worden om de kinderen zelf na te laten denken.
De kleuterklassen waren ook bijzonder om te zien. We zijn gaan kijken in een grade r en een grade 0. Het verschil is dat de kinderen in grade r al wat meer schools gaan leren dan grade 0. Toen we bij grade r binnenkwamen zat de leerkracht achter een stapel werkboeken na te kijken, zaten er 8 kinderen in een werkboek aan een tafeltje te werken en zaten er een stuk of 40 kleuters op de mat netjes te wachten tot er iets gebeurde. Op een gegeven moment begonnen deze kleuters maar zelf liedjes te zingen om zichzelf bezig te houden. Toen begon de juf met een uitleg over het cijfer 3 en pakte ze er klei bij. Deze zat allemaal nog in de verpakking en was dus nog nooit gebruikt, dit kan toeval zijn maar Anne en ik hadden sterk het idee dat ze iets ging doen omdat wij kwamen kijken.
Bij Grade 0 was dit helaas hetzelfde geval. De ene leerkracht zat na te kijken en ging maar wat liedjes zingen omdat wij kwamen kijken, de andere leerkracht was wel wat kinderen aan het helpen. Ook daar zaten de kinderen van te voren ongeveer 10 minuten lang voorbeeldig op een mat te wachten tot ze iets moesten doen. Voor ons een heel raar gezicht. In grade 0 zitten 78 kleuters van 3 of 4 jaar oud in een lokaal van ongeveer 25 m2. Er was speelgoed voor hooguit 8 kinderen dus het is wel te begrijpen dat de leerkrachten de kinderen ook niet de hele dag bezig kunnen houden. Voor ons was dit echter best wel een shock en ook deze kinderen 78 kinderen maakten minder geluid dan 10 Nederlandse kleuters bij elkaar. Het verschil tussen Nederlandse scholen en deze school wordt steeds meer zichtbaar en ook de armoede van de school blijkt toch niet zo mee te vallen als ik in het begin van mijn stage dacht. Ik zou nog veel meer kunnen beschrijven over mijn ervaringen en indrukken op de school maar ik zal toch maar stoppen anders wordt mijn blog veel te lang!
Bye! xx

  • 18 Februari 2014 - 10:56

    Moniek:

    Wow, wat een verschil! Ik dacht eerst dat het verschil met NL's onderwijs vooral in de materialen zat. Toch denk ik dat er genoeg dingen zijn die kinderen kunnen doen als ze moeten wachten zonder dat er spullen voor nodig zijn. Jammer dat ze gewoon een hele tijd zitten te niksen.
    Van mij mogen je blogs zo lang zijn als je wilt hoor, ik vind het super leuk om te lezen :) x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robin

Op 4 februari vertrek ik naar Zuid-Afrika om daar stage te lopen op de Bongokuhle primary school in Schoemansdal.

Actief sinds 19 Jan. 2014
Verslag gelezen: 167
Totaal aantal bezoekers 5221

Voorgaande reizen:

04 Februari 2014 - 28 December 2014

Zuid-Afrika

Landen bezocht: