Een topweekend! - Reisverslag uit Schoemansdal, Zuid-Afrika van Robin Versteden - WaarBenJij.nu Een topweekend! - Reisverslag uit Schoemansdal, Zuid-Afrika van Robin Versteden - WaarBenJij.nu

Een topweekend!

Door: Robin Versteden

Blijf op de hoogte en volg Robin

03 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Schoemansdal

Hallo allemaal,
Vorige week schreef ik vooral over mijn stage en sloot ik af door te zeggen dat ik hoopte dat ik meer kon gaan schrijven over leuke tripjes. Gelukkig is dat deze week helemaal goed gekomen!
Vrijdagochtend werd ik wakker in een versierd huis en ook het ontbijt stond al klaar. Anne had er goed voor gezorgd dat ik me jarig voelde. Na het ontbijt moesten we helaas toch gewoon de was doen en onze spullen pakken om naar Nelspruit te gaan. We zitten ieder weekend in Nelspruit omdat er in en rondom Schoemansdal niets te beleven is. We gaan dan met wat ze hier noemen een taxi via Malelane naar Nelspruit. Ik zal beschrijven wat zo’n taxiritje inhoudt. De taxi is te vergelijken met een taxibusje in Nederland en er gaan gemiddeld 14 mensen in. Je betaalt per plek en het busje vertrekt pas als hij vol is. Tussen de banken zit vaak een ruimte waar je benen net tussen passen, dus voor ons betekent het busje vooral proppen omdat we allerlei spullen bij ons hebben voor het weekend. Het grappige is dat we naast ons tot nu toe nog geen een blanke hebben gezien op de taxiplaats. Dit is echt het vervoer van de lokale bevolking en daarom vind ik het juist zo leuk dat we dit ook meemaken. Iets wat minder is zijn de stop & go’s. Een stop & Go is iets wat ontstaat bij wegwerkzaamheden, ze sluiten een deel van de weg af zodat de andere rijbaan kan rijden, de rijbaan die afgesloten is moet gemiddeld 40 minuten wachten tot zij mogen rijden . Je staat dan dus in een busje volgepropt met 14 man + spullen en kinderen onder de 3 jaar die op schoot zitten te wachten tot je weer kan gaan rijden. Ondertussen lopen er verkopers langs de weg die drinken en fruit verkopen. Als we eindelijk door kunnen rijden en bijna in Nelspruit zijn roepen mensen in het taxibusje waar ze eruit willen(dit moet wel ongeveer op de route zijn) en neemt de chauffeur ook mensen mee die aan de kant van de weg staan als er plekken vrij zijn gekomen. Mensen zijn hier (in onze ogen) best lui want persoon 1 gaat eruit, persoon 2 wordt er 100 meter verder uitgezet en weer 100 meter verder stapt persoon 3 in. Je kan je vast wel voorstellen dat we af en toe heel blij zijn als we eindelijk in Nelspruit zijn.

Op vrijdagavond zijn Anne en ik lekker uit eten geweest om mijn verjaardag nog wat beter te vieren. Na wat drankjes zijn we redelijk op tijd terug naar het hotel gegaan omdat we de volgende dag een actieve en lange dag zouden gaan hebben. Op zaterdag zaten we om 9.00 uur in de taxi te wachten tot het busje vol was om naar Sabie te gaan. Om 12 uur moesten we in Sabie zijn en om half 11 was het busje nog niet vol, dus toen hebben we uiteindelijk maar alle lege plekken betaald om op tijd in Sabie te zijn. Dit was namelijk goedkoper dan een gewone taxi. We hadden in Sabie een adventure activiteit gepland staan namelijk Kloofing. Dit hield in dat we een rivier met zijn watervallen door de bergen naar beneden volgden. Dit hebben we gedaan door klimmen, zwemmen, wandelen en lopen in het water. Op ons pad liepen we dus door de bossen en klommen over rotsen en stenen. Dit was een hele gave tocht waarin we verschillende watervallen hebben gezien, veel mooie natuur en uiteindelijk als grote afsluiter konden zwemmen bij de MacMac waterval, een waterval van 65 meter hoog. Achteraf waren we doodop en heel smerig maar wat ben ik blij dat ik deze tocht heb gedaan. Terwijl iedereen aan het feesten en drinken was in Nederland hebben wij die tocht gedaan en ik had er echt geen spijt van dat ik hier was en niet in Nederland.

Op zondag begon de taxitrip weer van voor af aan en nu zit ik alweer op mijn stageschool deze blog te schrijven. Al met al een heel geslaagd weekend gehad en van mij mogen er nog velen zoals deze komen! Volgende week gaan Anne en ik op bezoek bij een weeshuis en ik hoop dat dat ook een mooie ervaring zal zijn.

Ik zal afsluiten met een aantal nieuwe weetjes:
- Op het moment dat ik deze blog schrijf in de staffroom ligt er een leerkracht een stoel voor mij te slapen. Helaas komt het wel vaker voor dat leerkrachten liggen te slapen, zelfs tijdens hun lessen. Anne heeft al een aantal keer meegemaakt dat ze een slapende leerkracht moest overnemen.
- Dit weekend was het erg druk in de shoppingmall, restaurants en op de markt: dit komt omdat het ’t einde van de maand was en iedereen zijn salaris net had gehad. Meteen uitgeven dus.
- Je kan hier prepaid elektriciteit kopen. Als je elektriciteit op is moet je bij de benzine pomp een bon kopen die je opwaardeert met je telefoon en hiermee krijg je weer elektriciteit. De rijke mensen krijgen wel elektriciteit geleverd zoals in Nederland, maar dit is voor veel mensen te duur omdat ze zelf de meter moeten aanschaffen.
- De mensen zeggen hier sorry als jij valt of iets laat vallen. Zo liet ik de borstel van het bord vallen waarop de hele groep ‘sorry’ zei.
- Iedereen gooit hier zijn afval op straat, eet je iets in het taxibusje dan gooi je het plastic naar buiten.
- In de pauzes staan er op het schoolplein kraampjes die snoep, chips en ijs verkopen. Na schooltijd staan ze aan de poort. Je ziet kinderen die elke pauze en na school snoep aan het eten zijn.
- Het afval van het snoep gooien de kinderen op de grond en na de pauze een aantal kinderen al deze rommel op(volgens mij de kleuters, maar ik weet niet zeker of dit altijd is).

Dat was het weer voor deze keer. Ik wens jullie allemaal een fijne carnavalsvakantie, geniet ervan! Hoewel ik geen vakantie heb zal ik hier ook zeker genieten!
xx

  • 03 Maart 2014 - 12:42

    Moniek:

    Wat verscheeld alles zo net Nederland, wow! Mss een paar prullenbakken kopen van het geld? ;) haha. Fijn dat je je zo jarig voelde! Vond het super leuk dat we ff gebeld hadden.
    Waarom vallen die leraren zo snel in slaap? Uit verveling of slapen ze daar gewoon weinig? En zijn er ook dingen waar wij juist nog ietsvan kunnen leren?

  • 04 Maart 2014 - 08:52

    Robin Versteden:

    Jaa het is inderdaad een groot VERSCHIL met nederland! Ik ben benieuwd of ze die prullenbakken dan ook echt gebruiken:p Waarschijnlijk vallen ze in slaap omdat het zo warm is, wij liggen ook niet voor niks elke avond om 21.00 uur in bed. Soms willen we eerder maar dat proberen we ons niet aan te wennen. Maarja dat betekent natuurlijk niet dat ze gewoon kunnen gaan slapen voor de klas, hoewel er hier dus niks van gezegd wordt. Het enige wat ik zie dat we van deze school kunnen leren is meer respect eisen van de kinderen, ze moeten gewoon doen wat een leerkracht zegt. Maar de manier waarop het hier afgedwongen wordt is natuurlijk ook niet de goede. En een school kan niet alleen respect afdwingen daar ligt een groot ding in de algemene opvoeding van de kinderen in nederland. Dus dat is het enige wat ik denk dat we in nederland van deze school kunnen leren. Verder kunnen ze hier denk ik heel veel van ons leren!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robin

Op 4 februari vertrek ik naar Zuid-Afrika om daar stage te lopen op de Bongokuhle primary school in Schoemansdal.

Actief sinds 19 Jan. 2014
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 5227

Voorgaande reizen:

04 Februari 2014 - 28 December 2014

Zuid-Afrika

Landen bezocht: