Uitgaan! - Reisverslag uit Schoemansdal, Zuid-Afrika van Robin Versteden - WaarBenJij.nu Uitgaan! - Reisverslag uit Schoemansdal, Zuid-Afrika van Robin Versteden - WaarBenJij.nu

Uitgaan!

Blijf op de hoogte en volg Robin

17 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Schoemansdal

Het is alweer twee weken geleden dat ik voor het laatst een blog online heb gezet. Er zullen nu wat minder blogs komen omdat ik hier natuurlijk ook gewend raak en minder nieuwe dingen meemaak. En ik wil mijn blogs natuurlijk wel een beetje interessant voor jullie houden!

Vorige week werden Anne en ik allebei een beetje gek! De leerkrachten hebben het heel druk en zijn ook nog eens heel lui over het algemeen. Dit zorgde ervoor dat de leerkrachten dachten dat wij hun werk wel even deden. Kun je voor mij nakijken? Wil je dit voor mij in een tabel zetten op de computer? Wil je dit even overtypen? Kun je die les ook aan klas a geven? Enzovoort. In het begin deed ik niet zo moeilijk over sommige van deze dingen en wilde ik een leerkracht echt wel even helpen door iets in een tabel te zetten. Het probleem is alleen dat we merken dat ze ons aan het uitproberen zijn en dat als je een keer ja zegt ze het vaker verwachten. Zo had ik met een leerkracht de afspraak dat ik een keer de les ook in 6a zou geven maar dat dit echt niet vaker kon omdat ik ook aan mijn onderzoek moet werken. Zegt hij doodleuk in die klas: Ze geeft maandag de les ook. Toen heb ik maar even extra duidelijk gemaakt dat ik daar echt geen tijd voor heb. Ook Mrs Mavuso verwacht van ons dat we elke dag om 14.00 uur(buiten schooltijd dus) nog even een volleybal les gingen geven, de leerkrachten zijn verplicht om dat te doen en omdat Nederlanders zo goed de regels kennen konden wij dat mooi aanpakken. We hebben duidelijk proberen te maken dat we daar echt geen tijd voor hebben, maar ik ben bang dat we kunnen wachten tot ze er weer over begint want ze was het er niet echt mee eens.

Gelukkig zijn er ook nog genoeg leuke dingen gebeurd, we hebben bijvoorbeeld ontdekt dat we hier toch uitkunnen! Jeeuuu! We zijn vorige week in Nelspruit(de stad) uitgeweest bij een leuk cafe waar gelukkig ook een beetje gedanst wordt. Dat dansen verwacht je hier overal maar dat valt nog vies tegen, de mensen hier zitten als ze uitgaan vooral aan een tafel te drinken. Zelfs in de ‘’zwarte’’ kroeg was dit het geval.

Dit weekend zijn we in Schoemansdal gebleven en heeft Dumsane ons mee op stap genomen. Dumsane is een vriend van de zoon van de mr en mrs Mavuso (waar wij bij wonen) en werkt ook bij hun guesthouse (soort hotel) hij is eigenlijk het manusje van alles en haalt ons ook op van school als mrs Mavuso een meeting heeft. Hij had beloofd om ons mee uit te nemen en we mochten niets tegen de familie zeggen, omdat alcohol drinken hier niet gewaardeerd wordt. Om half 9 zou hij ons komen halen en na 1,5 uur wachten, was hij er eindelijk. Altijd zo lekker op tijd die Afrikanen! Hij stond bij de poort en we moesten een stuk lopen naar de auto die een stuk verder geparkeerd stond, hij was zo bang om betrapt te worden. De oppas/schoonmaakster had hij ook al ingelicht dat ze de poort open moest maken als hij haar appte. Na deze tocht kwamen we bij ons eerste cafe: dit bestond uit een cafe met daarnaast een slager die ook nog open was en buiten stonden de auto’s geparkeerd die tegelijkertijd de muziek verzorgden. Iedereen was met de auto en ze vinden het ook normaal om gewoon te drinken en te rijden. Op deze plek vielen Anne en ik natuurlijk goed op tussen alle zwarte mensen. Om de beurt kwamen er mannen op ons af die meteen ons nummer vroegen of zeiden dat ze van ons hielden. Natuurlijk komt dit alleen maar omdat wij wit zijn en dus ‘rijk’.

Op het eind van de avond zijn we nog naar een andere plek geweest in Driekoppies. Ook dit was in de buitenlucht voor de kroeg. Hier was gelukkig wel een Dj en er werd wel gedanst. De mensen vonden het geweldig als wij ook dansten en begonnen dan helemaal te juichen. Iedereen wilde met ons op de foto of met ons dansen. Na wat hulp van Dumsane die zei dat mensen ons met rust moesten laten konden we gelukkig onze gezellige avond goed afsluiten!

Hieronder nog wat weetjes over het uitgaan:
- De meeste wc’s bij het uitgaan waren wc’s die niet doorspoelden maar waar alles in een put viel, het rook net of je in een koeienstal stond, Ranzig!
- Mensen waar ik nog nooit mee gesproken had vroegen om een drankje en snapten het dan echt niet dat ik ze die niet gaf.
- Bij een kroeg werd geen muziek gedraaid en geen eten verkocht omdat een van de medewerkers was overleden. Alleen de tv stond aan.
- Bij de meeste cafés zit een slager waar je rauw vlees kan kopen dat je daarna zelf buiten kan braaien (BBQ’en).
- Alcohol drinken wordt hier niet geaccepteerd, zelfs de Moltar (27) de dochter van de Mavuso’s wil niet dat haar ouders het weten als ze een keer uit is gegaan.


Dat was het weer! xx Robin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robin

Op 4 februari vertrek ik naar Zuid-Afrika om daar stage te lopen op de Bongokuhle primary school in Schoemansdal.

Actief sinds 19 Jan. 2014
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 5223

Voorgaande reizen:

04 Februari 2014 - 28 December 2014

Zuid-Afrika

Landen bezocht: