Stemdag in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Schoemansdal, Zuid-Afrika van Robin Versteden - WaarBenJij.nu Stemdag in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Schoemansdal, Zuid-Afrika van Robin Versteden - WaarBenJij.nu

Stemdag in Zuid-Afrika

Blijf op de hoogte en volg Robin

07 Mei 2014 | Zuid-Afrika, Schoemansdal

Vandaag, 7 mei 2014, is een belangrijke dag in Zuid-Afrika. Er wordt vandaag namelijk gestemd voor het parlement en de provincies. Deze dag is zo belangrijk dat de scholen dicht zijn en ook veel bedrijven deze dag gesloten zijn. Voor ons betekend dit dus ook dat we een extra dagje vrij zijn.

Al vanaf onze aankomstdag in zuid-afrika was al duidelijk dat er gestemd zou gaan worden. De straten hingen vol met verkiezingsposters van allerlei politieke partijen met teksten in het engels en in het Zuid-Afrikaans. Ze waren er dus vroeg bij want wij kwamen begin februari aan en de stemmingen zijn nu pas. In de afgelopen maanden zagen we overal reclame voor de politieke partijen. De posters op de lantaarnpalen waren van ongeveer 5 verschillende partijen. Ook op andere manieren werd er reclame gemaakt voor de politieke partijen. In Nederland zie je partijen op straat sponsjes uitdelen of notitieblokjes, hier wordt het een stuk groter aangepakt: t-shirts, baretten, spiegelhoezen voor auto’s, vlaggetjes, aanhangers met boxen die geparkeerd staan waar muziek uitkomt, pakken, jassen en allemaal in de kleuren en met het logo van de politieke partij. Al deze spullen worden over het algemeen gedragen of gebruikt door de gewone zuid-afrikaan, dus niet alleen medewerkers van de partij maken reclame. Aan de hoeveelheid reclame kan je zien dat er een partij is die het rijkst en het grootst is, het ANC. Al de vormen van reclame die ik hiervoor genoemd heb zijn van het ANC, andere partijen hebben alleen posters.

Het ANC is de partij waar Nelson Mandela bij aangesloten zat en waarvoor hij ook premier is geweest. Het ANC is al 20 jaar de leidende partij in de politiek in Zuid-Afrika. Zij hebben er in de beginjaren voor gezorgd dat er meer gelijkheid kwam tussen zwart en blank, hierdoor zijn ze ook zo groot geworden. Je zou zeggen dat het ANC dus een goede partij is waar het volk van Zuid-Afrika erg enthousiast over is omdat ze zoveel voor de bevolking hebben gedaan. Helaas is de partij de laatste jaren erg corrupt en zorgen ze vooral voor de rijke burgers. Een partij is hier vijf jaar aan de macht, van verschillende mensen hoor ik dat ze de eerste jaren eigenlijk niks hebben gedaan en dat er nu ineens wegen worden verbreed, huizen worden gebouwd, rioleringen aangelegd enzovoort. Dit doen ze om de bevolking te laten zien dat ze zorgen voor werkgelegenheid en dat ze zorgen voor vooruitgang. Volgens de bevolking doen ze dit zodat de misschien wel tienduizenden mensen die aan de wegen werken op de ANC stemmen omdat ze nu werk hebben door het ANC. Ook zagen we in Soweto, een township van Johannesburg, een ander goed voorbeeld van corruptie: er stonden een stuk of 6 nieuwe appartementencomplexen voor de bevolking van Soweto, deze stonden echter al meer dan twee jaar leeg. Er zijn genoeg mensen die in deze huizen willen wonen maar de gemeente laten het niet toe. Deze huizen zijn gebouwd om te laten zien dat ze iets goeds doen voor de bevolking, maar ze willen niet dat de bevolking er ook echt in gaat wonen. Schijnvertoning dus. Ook op de scholen wordt nu extra veel druk gelegd voor goede resultaten zodat het anc kan zeggen dat het onderwijs is verbeterd de laatste jaren.

Ondertussen blijven de verschillen tussen arm en rijk nog steeds ontzettend groot en moet er nog veel gebeuren voordat dit veranderd. De mensen die tegen het beleid van het ANC zijn gaan niet stemmen omdat ‘’het toch niet beter wordt’’ en ‘’alle partijen corrupt zijn’’. Verder is het al duidelijk dat het ANC gaat winnen voordat de stemmen überhaupt gestemd zijn en is het alleen nog de vraag met hoeveel procent ze de meerderheid halen, vorige keer hadden ze 65,9 procent van de stemmen en hier wordt natuurlijk weer op gehoopt door aanhangers van het ANC.
Nu ik zie hoe het er hier aan toe gaat denk ik dat we in Nederland in onze handjes mogen klappen met onze vorm van democratie. Natuurlijk zijn we niet altijd blij met de beslissingen in Den Haag en hebben deze ook veel invloed op onze levens maar we hebben in ieder geval niet te maken met een corrupte regering die vooral zorgt voor 1 bevolkingslaag.

Toch weer een heel verhaal geschreven en ik zou er nog veel meer over kunnen schrijven, wat is het interessant om te zien hoe dit werkt in een ander land! Hieronder nog een kort lijstje met weetjes omdat mijn verhaal anders nog veel langer zou worden…

- Als je gestemd hebt krijg je een streepje op je duimnagel met watervaste stift die een paar dagen blijft zitten zodat je geen twee keer kan stemmen.
- Op maandag en dinsdag zijn er mensen langs gegaan bij de oude en zwakke mensen die niet kunnen komen stemmen om hun stem op te halen.
- De huidige president van Zuid-Afrika is Jacob Zuma (ANC) hij wordt er van verdacht zijn villa te hebben verbouwd op kosten van de staatskas onder het mom van beveiliging, de beveiliging bestond uit een zwembad, een veestal en een amfitheater. Dit heeft 16,5 miljoen gekost.
- Mister Mavuso werkt voor het ANC. We huren het huisje in de tuin van mister en miss Mavuso. (ik hoop dat hij deze blog niet vindt op het internet!)
- pas vanaf 1994 mogen ook de zwarten stemmen, hiervoor was dit verboden omdat de apartheid van kracht was.
- Vandaag brengen de Zuid-Afrikanen een stem uit voor de regering en voor de provincie, ze stemmen dus twee keer.
- De vrouw die in ons hostel werkt verdient 2000 ZAR per maand, ze werkt 21 dagen waarbij diensten van 6.00 ’s ochtends tot 24.00 uur ’s avonds geen uitzondering zijn en dan natuurlijk de volgende dag weer. 2000 ZAR is ongeveer 140 euro, even ter vergelijking: de iphone 5s kost hier ongeveer 13.000 ZAR.

Ik hoop dat jullie het leuk vonden om deze blog te lezen ook al was het dit keer een wat ander verhaal dan normaal. Ik vond het belangrijk om ook deze kant van Zuid-afrika te beschrijven omdat het hier erg speelt en omdat ik het ook belangrijk vind om me hier van bewust te zijn en niet alleen van de mooie dingen van Zuid-Afrika te genieten.
xx