Het is bijna zo ver! - Reisverslag uit Spoordonk, Nederland van Robin Versteden - WaarBenJij.nu Het is bijna zo ver! - Reisverslag uit Spoordonk, Nederland van Robin Versteden - WaarBenJij.nu

Het is bijna zo ver!

Door: Robin Versteden

Blijf op de hoogte en volg Robin

28 Januari 2014 | Nederland, Spoordonk

Volgende week dinsdag is het zo ver, dan vertrek ik samen met Anne voor vier maanden naar Zuid-Afrika om daar stage te gaan lopen op de Bongokuhle primary school. Tegen mensen die me een paar maanden, weken of zelfs dagen geleden vroegen hoelang ik weg zei ik altijd: ‘maar vier maanden’. De laatste dagen merk ik dat ik die ‘maar’ beter weg had kunnen laten. Nu het echt dichtbij komt word ik me bewust van hoe lang vier maanden weg zijn van huis eigenlijk is. Tot een week geleden had ik alleen nog maar heel veel zin om te vertrekken maar de laatste dagen merk ik dat ik het toch ook wel heel moeilijk vind om hier alles te moeten missen. Vier maanden lijkt nu ik bijna ga toch een stuk langer dan een paar maanden geleden. Vier maanden lang geen leuke stapavondjes, lamme zondagen en nutteloze gesprekken met vriendinnen, geen Carnaval en Koninginnedag en voor het eerst zolang mijn familie niet zien. Toch weet ik dat het helemaal goed gaat komen en dat ik er in Zuid-Afrika heel veel voor terug krijg. Ik heb lang getwijfeld en ben blij dat een vriendin tegen me zei: Als je dit niet doet krijg je echt spijt. Uiteindelijk heeft dat voor mij de doorslag gegeven en ben ik heel blij dat ik deze kans heb gepakt. Ik kijk uit naar het lesgeven op een creatieve manier, de school te helpen met het ingezamelde geld, de cultuur te leren kennen en de leuke tripjes in het weekend en ik ben heel benieuwd hoe ik het ga redden met mijn Engels. In het begin zal het moeilijk zijn dat ik al die leuke dingen en mensen in Nederland mis maar gelukkig kunnen we tegenwoordig veel contact hebben met het thuisfront door whatsapp, bellen en Skype.
Inmiddels ben ik op wat kleine dingetjes na helemaal klaar om te gaan en na een jaar van voorbereiding ben ik heel benieuwd geworden naar de school, het huisje en het land zuid-afrika. Ik heb veel gehoord van mensen die er al geweest zijn maar ik wil ook zeker mijn eigen beeld van zuid-afrika vormen. Het vertrek naar Zuid-Afrika zal voor mij gepaard gaan met gemengde gevoelens, aan de ene kant heb ik er heel veel zin in maar aan de andere kant vind ik het ook wel een beetje moeilijk. Misschien lijkt het nu alsof ik eigenlijk liever niet wil gaan, maar de zin om te gaan overheerst toch wel het feit dat ik het ook moeilijk vind!
Ik ga proberen de komende tijd regelmatig iets op deze site te plaatsen en jullie op deze manier op de hoogte te houden van mijn ervaringen in Zuid-Afrika. Natuurlijk zal op mijn facebook ook het een en ander voorbijkomen. Dit is wel afhankelijk natuurlijk van het feit of we door de week ook internet hebben want dat is nog maar de vraag.

Ik hou jullie op de hoogte!

Ps. Wil je mailtjes krijgen als ik een reisverslag plaats? Je kan je voor mijn reisverslagen aanmelden.

  • 28 Januari 2014 - 21:22

    Linsey:

    Mooi stuk robin! We gaan jou ook zeker missen hier! Maar ga vooral genieten daar want voor je het weet zijn de 4 maanden voorbij, en wil je daar eigenlijk nog niet weg :) we gaan er dit weekend nog een leuk laatste weekendje van maken met zijn alle!!

  • 28 Januari 2014 - 21:26

    Lieke Van Bommel:

    Heel veel succes Robin, ga er lekker van genieten! Het zullen 4 hele mooie maanden worden, dat weet ik zeker! Ik zou het zo weer over doen!! Ga je verslagen zeker volgen! :-)

  • 28 Januari 2014 - 21:54

    Moniek:

    Uuhh Robin, die nutteloze gesprekken blijven zich gewoon voort zetten via Skype hoor! Maak je geen zorgen ;)

  • 28 Januari 2014 - 23:08

    Nicolette :

    Komt helemaal goed Robje!! Natuurlijk is het moeilijk maar
    Zo'n kanjer als jij gaat vooral genieten en de tijd van je leven hebben daar! Arme ik ga je daarentegen wel een beetje missen hier in Kikkeland. Maar inderdaad; Skype en whatsapp bestaat gelukkig nog en die 4 maanden gaan sowieso voorbij vliegen. Maar eerst kom ik zaterdag je afscheidsfeestje crashen. X!

  • 29 Januari 2014 - 11:20

    Marijke Brackenie:

    Het gaat je lukken Robin. Natuurlijk vind je het nu eng en is het moeilijk om iedereen achter te laten maar je krijgt er een mooie tijd voor terug. Geniet van je tijd in Afrika en zorg dat je met een berg (levens) ervaring terug komt waar je hier mee verder kan! Ik ga je volgen via het thuisfront en deze site. Succes!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robin

Op 4 februari vertrek ik naar Zuid-Afrika om daar stage te lopen op de Bongokuhle primary school in Schoemansdal.

Actief sinds 19 Jan. 2014
Verslag gelezen: 369
Totaal aantal bezoekers 5236

Voorgaande reizen:

04 Februari 2014 - 28 December 2014

Zuid-Afrika

Landen bezocht: