Lijfstraffen, pap & enthousiaste kinderen. - Reisverslag uit Schoemansdal, Zuid-Afrika van Robin Versteden - WaarBenJij.nu Lijfstraffen, pap & enthousiaste kinderen. - Reisverslag uit Schoemansdal, Zuid-Afrika van Robin Versteden - WaarBenJij.nu

Lijfstraffen, pap & enthousiaste kinderen.

Blijf op de hoogte en volg Robin

24 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Schoemansdal

De eerste dagen echt zelf lesgeven zitten er weer op! En wat is het fijn om hier les te geven! De kinderen doen meteen wat je zegt en de leerkrachten en kinderen zijn enthousiast over mijn manier van lesgeven. Ik neem de kinderen bijvoorbeeld mee naar buiten tijdens physical education (in het Nederlands de gymles) en doe dan een spel met ze. Voordat wij op de school waren bespraken ze alleen de tekst uit het tekstboek en dat was dan de gymles. Het klinkt misschien raar maar toen de leerkracht zag dat ik de kinderen mee naar buiten nam en ze zo actief meededen werd hij helemaal geïnspireerd en vertelde dat hij het voortaan ook zo gaat doen. Hij was zelfs delen van mijn les aan het filmen en maakte aantekeningen bij een tekenles die ik gaf over warme en koude kleuren. Voor de leerkrachten hier is onze manier van werken heel anders en ze willen allemaal heel graag van ons leren. Zo vragen ook leraren van andere vakken en de directeur of ze bij ons mogen kijken en wilde een van de leraren graag leren hoe je een speurtocht in elkaar zet, toen hij zag dat ik dat met de kinderen deed. Je zou denken dat ze zelf wel een beetje creatief kunnen zijn maar ik denk dat je het kan vergelijken met dat er in Nederland heel veel leerkrachten zijn die niet kunnen werken met een digibord en de moderne media. Ze zijn het niet gewend dus ze kunnen/kennen het niet. Het fijne is wel dat ze veel willen leren en zo hoop ik toch een kleine verandering te kunnen brengen in de manier van lesgeven ook al is het maar van een leraar.

Na de eerste twee lesuren is het pauze, dan gaat iedereen ontbijten op school. De kinderen krijgen pap met pompoen of soep(een sausje van vis of vlees), dit eten ze met hun handen. Tijdens de pauze ga ik vaak bij de leraren zitten van grade 6. Zij nemen allemaal iets mee en delen met elkaar, vaak is dit ook pap met vlees, pinda’s, maisbrood, fruit of zelfgebakken koekjes. Natuurlijk heb ik ook al wat dingen geproefd maar ik hou het toch liever bij mijn ouderwetse boterhammetjes. Hoewel ze Siswati praten tijdens het eten, voel ik me heel erg op mijn gemak bij ze en ze zijn heel gastvrij. Dat zijn trouwens alle leerkrachten hier, echt een warm bad (van 33 graden)!

Iets wat ook anders is dan in Nederland is het straffen. Het geven van lijfstraffen is al een tijd geleden afgeschaft dus ik hoopte dat ze dat ook echt niet meer zouden doen op de school. Helaas heb ik dit toch zien gebeuren. Een leerkracht uit grade 5 ging alle leerlingen een voor een af met een riem en sloeg ze. Hiervan schrok ik natuurlijk heel erg en ik werd er echt even een beetje misselijk van. Anne heeft dit later ook nog andere leerkrachten zien doen, maar ik gelukkig niet. De leerkrachten doen het ook alleen als wij niet in de klas zijn omdat ze weten dat dit niet mag. Natuurlijk ga ik de kinderen niet straffen op deze manier en ik hoop het ook niet meer te zien. We willen nog een keer peilen bij de directeur of andere leerkrachten of de directeur het , maar daar is het nu nog te vroeg voor. Ook is het moeilijk in te schatten wie het wel en niet doen, de man die we zagen slaan vonden we van te voren namelijk juist heel schattig…

De eerste lesdagen zijn dus heel geslaagd met een kleine bijsmaak van het straffen, maar ik weet zeker dat het op deze stage helemaal goed gaat komen.
Ik hoop dat mijn volgende verhalen meer gaan over leuke tripjes want die willen we ook nog veel gaan maken!

xx

  • 24 Februari 2014 - 17:24

    Moniek:

    Het lijkt me echt zo fijn voor je dat ze zo geïnspireerd raken door je les! In Nederland leer je van de leerkracht maar hier leren de leerkrachten van jou. Dat moet wel veel voldoening geven denk ik zo?
    Wat voor speurtocht had je met de kinderen gedaan?

  • 04 Maart 2014 - 08:54

    Robin Versteden:

    Jaa dat geeft zeker voldoening! Ik had blaadjes opgehangen rondom de klas en die moesten ze met een groepje zo snel mogelijk goed beantwoorden. Als ze terug kwamen keek ik de antwoorden na en ieder fout antwoord ging van de tijd af;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robin

Op 4 februari vertrek ik naar Zuid-Afrika om daar stage te lopen op de Bongokuhle primary school in Schoemansdal.

Actief sinds 19 Jan. 2014
Verslag gelezen: 432
Totaal aantal bezoekers 5238

Voorgaande reizen:

04 Februari 2014 - 28 December 2014

Zuid-Afrika

Landen bezocht: